Effectief communiceren voor technici

Als technisch specialist kom je regelmatig in de situatie dat je een gesprek wilt of moet voeren met interne of externe klanten. Vaak zijn er belangrijke consequenties aan deze gesprekken verbonden. Wanneer de klant niet tevreden is over de manier waarop dit gesprek wordt gevoerd kan dit de relatie met de klant binnen de organisatie ernstig verstoren. Een onwenselijke situatie.

Gesprekken met de klant: communicatie óver techniek
De voorkeur van veel technisch specialisten ligt in de techniek. Het bedenken en uitvoeren van technisch hoogwaardige oplossingen voor vragen en knelpunten bij klanten geeft veel voldoening en daarmee plezier in het werk. Er is echter meer. Er moet met de klant op een begrijpelijke manier gecommuniceerd worden óver techniek. En dat is nu juist voor veel specialisten een lastige zaak.

Het gaat dan om zaken als:
• wat is nu precies de vraag van de klant?
• welke alternatieven zijn er?
• hoe worden die aan een niet technische klant duidelijk gemaakt?
• er wordt wel een hoogwaardige oplossing bedacht, maar kan het ook simpeler en daarmee goedkoper?
• de opdracht duurt door onvoorziene zaken langer en wordt daardoor duurder; hoe vertel je dit aan de klant?
• hoe reageer je wanneer de klant hier niet mee akkoord gaat?

Allemaal zaken waar een technisch specialist zich liever niet te veel bemoeit. Maar die wel erg belangrijk zijn voor de relatie met de klant.

Omdat het beheersen van de juiste gesprekstechniek zo belangrijk is hebben we hiervoor verschillende trainingen ontwikkeld, die telkens kunnen worden aangepast aan de wensen van een organisatie.

We verzorgen zowel ééndaagse, tweedaagse, als driedaagse trainingen. Onze ervaring is dat een training van twee aaneengesloten dagen erg efficiënt is. De volgende onderdelen komen aan de orde in onze tweedaagse communicatietraining voor technisch specialisten:

• gespreksvoering: de basis
• valkuilen en communicatiestoringen
• communiceren op inhouds- en betrekkingsniveau
• omgaan met moeilijke mensen
• communiceren met niet-technici
• communiceren met klanten die zeuren (in jouw ogen tenminste)
• ken jezelf en je eigen valkuilen
• leren van je fouten, benutten van je sterke kanten
• omgaan met feedback
• een conflict, en wat nu?

De prioriteit van deze onderdelen, en de manier waarop ze concreet ingevuld worden, bepalen we graag in overleg met de opdrachtgever en de deelnemers. Zo leveren we altijd maatwerk. Om dit voor elkaar te krijgen willen we graag van te voren met een aantal deelnemers een interview houden.